تبلیغات
پورتال تفریحی و سرگرمی پربازده - ویتامین های سبزی را نابود نکنید!

ویتامین های سبزی را نابود نکنید!

نویسنده :پویا علیزاده
تاریخ:دوشنبه 12 دی 1390-04:49 ق.ظ



ویتامین های سبزی را نابود نکنید!
گشنیز و جعفری سبزی‌های سرشار از ویتامین C و A هستند و به ...

یكی از عادت‌های برجسته مكزیكی‌ها مصرف بالای ذرت و آرد آن در تهیه نان و شیرینی‌هاست. درواقع، ذرت قوت غالب مكزیكی‌ها محسوب می‌شود. البته در مقام مقایسه، گندم، برنج و جو بر ذرت ارجح هستند اما اگر ذرت استفاده می‌كنیم لازم است پروتئین آن با موادی كه پایه گوشت دارند كامل شود...

مكزیكی‌ها از حبوبات و گوشت‌ها به شكل‌های مختلفی استفاده می‌كنند و این كار به كامل‌سازی پروتئین ذرت كمك می‌كند زیرا پروتئین گیاهی ذرت تمامی اسیدهای آمینه ضروری بدن را نداشته پس باید آن را با مخلوط کردن با حبوبات و گوشت‌ها تکمیل کرد. بنابراین اگر ذرت به تنهایی خورده شود، ممكن است باعث بروز كمبودهایی در بدن شود ولی مصرف آن توام با سایر غذاها مشكلی ایجاد نمی‌كند.

از دیگر موادغذایی كه مكزیكی‌ها زیاد استفاده می‌كنند، گشنیز و نارگیل است. نارگیل برخلاف تصور عموم مردم، میوه تلقی نمی‌شود و ماده غذایی روغنی است كه چربی آن از نوع خوب نیست و مصرف زیاد آن چندان توصیه نمی‌شود. در واقع اسیدهای چرب موجود در این ماده غذایی از نوع اشباع بوده بنابراین زیاده روی در مصرفش می‌تواند بیماری‌های قلبی – عروقی را تشدید کند. بنابراین مکزیکی‌هایی که عادت به خوردن نارگیل دارند، در معرض خطر ابتلا به این گروه از بیماری‌ها هستند.

برخلاف این عادت نادرست، مصرف گشنیز در مکزیک بالاست. گشنیز و جعفری سبزی‌های سرشار از ویتامین C و A هستند و به هر بهانه‌ای كه مصرف شوند، مفیدند. متاسفانه ما ایرانی‌ها خیلی اهل خوردن گشنیز نیستیم و سبزیجات پرمصرف ما كاهو، خیار و گوجه فرنگی است.

مكزیكی‌ها همچنین فلفل چینی تند و شیرین زیاد استفاده می‌كنند. فلفل سرشار از ویتامین C بوده و تا جایی كه باعث تحریك اشتها شود خوب است اما مصرف زیاد آن برای كسانی كه به آن عادت ندارند یا دستگاه گوارش شان حساس است، توصیه نمی شود.

از دیگر عادت‌های مردم این كشور مصرف برخی غذاها به شكل نیم‌پز است. نیم‌پز كردن برای سبزیجات عادت خوبی است. ما ایرانی‌ها سبزیجات را بیش‌ازحد سرخ می‌كنیم یا می‌پزیم و این موضوع باعث از بین‌رفتن ویتامین‌ها و موادمغذی موجود در آنها می‌شود. برخلاف سبزیجات كه بهتر است در درجه اول خام یا به شكل نیم‌پز مصرف شوند، باقی موادغذایی اگر نیم‌پز باشند هضم‌وجذبشان در دستگاه گوارش دچار اشكال می‌شود. مثلا حبوبات حتما باید كاملا پخته شوند. اگر غلات به شكل نیم‌پز یا حتی خام مصرف شوند به شرطی كه خوب جویده شوند مشكل‌ساز نخواهند بود اما مصرف انواع گوشت‌ها به شكل نیم‌پز عادت درست و پسندیده‌ای تلقی نمی‌شود.